h1

Lars ur maskinen?

oktober 11, 2009

De flesta har kanske hört uttrycket deus ex machina, eller ”gud ur maskinen”, som används för att beskriva hur en person i en roman eller ett skådespel plötsligt och oväntat dyker upp för att hjälpa en karaktär överkomma ett till synes omöjligt hinder. Detta förknippas oftast med dåligt manusförfattande och är ingen positiv kritik.

Nu har dock uttrycket fått ny innebörd i viss mening. Åtminstone evolutionen av det: lars ex machina! För nu kommer verkligen Lars ur maskinen…eller snarare ÄR Lars maskinen! Jag fick nämligen nyligen en provlyssning av de integrerade men monokopplade rörförstärkarna the Lars, det största som hänt stereoformatet sedan Born to run släpptes 1975. Huruvida det är Gud eller Lars som kommer ur dessa maskiner låter jag vara osagt, men att detta är det största i ljudväg pengar kan köpa är dock skrivet i sten!

thelars

Sessionen ägde rum på Stockholms Hi-End mässa på Sheraton den 15 februari i år. Alla stora tillverkare och distributörer fanns representerade och så även teamet bakom the Lars. Kopplade till ett par Amphion Helium 520, med en vinylspelare från svenska Simply Black som signalkälla tog de mig med storm. Summan av kardemumman? Det lät fantastiskt! Rent Gäfvertskt faktiskt! Tyvärr kan jag inte förmedla ljudet och känslan via bloggen, så ni får tro på mitt ord.

Tyvärr äter mitt lottospelande upp större delen av de inkomster mitt systemutvecklande inbringar. Vore det inte för detta faktum skulle jag idag med största sannolikhet ha ett par Lars i mitt vardagsrum!

Kommentera

